Info brief GR Blink 6 februari  2023

Info brief GR Blink 6 februari 2023

Update Politiek op Inhoud met betrekking tot de Gemeenschappelijke regeling Blink aan de deelnemende gemeenteraden.


Info brief GR Blink VI per email op 6 februari 2023 verstuurd aan:

griffie@asten.nl
griffie@deurne.nl
griffie@Gemert-Bakel.nl
gemeenteraad@heeze-leende.nl
griffie@laarbeek.nl
griffie@nuenen.nl
j.oostdijk@someren.nl
raadsgriffie@Helmond.nl
griffie@sonenbreugel.nl

Gemert, 16 januari 2023

Bijlagen

1. GR Blink antwoord op vragen raadslid Vroomans 9 december 2022

2. Raadsvraag_Blink 03022023 college

Beste collega raadsleden uit het verzorgingsgebied GR Blink,

Tussen de laatste infobrief (16 januari) en nu is er weer veel gebeurd binnen GR Blink en is ons ook veel zaken duidelijk geworden. Allereerst heeft Politiek op Inhoud antwoord ontvangen op onze vragen van 9 dec van GR Blink (zie bijlage).

Blink bestuur weigert informatie beschikbaar te stellen

Het Blink bestuur weigert stukken op te leveren en weigert antwoord te geven op vragen die wij gesteld hebben. Blijkbaar denkt het AB van Blink boven te wet te staan en denkt men dat de gemeentewet en de wet gemeenschappelijke regelingen niet voor GR Blink geldt.

Wij kregen eerst wel het vertrouwelijk verslag van 20 april, maar het vertrouwelijk verslag van de bijeenkomst waar het Blink bestuur gesproken heeft over het voorstel van PreZeRo  Mark Vaal uit zijn functie te ontslaan en toenmalig wethouder Pernot (gemeente Nuenen) directeur van GR Blink in dienst van PreZero te maken, weigert het AB Blink beschikbaar te stellen.

Politiek op Inhoud heeft nu aan het college van Gemert-Bakel verzocht de volgende info bij het Blink bestuur op te vragen en aan Politiek op Inhoud beschikbaar te stellen.

  • Managementletter 2021 GR Blink
  • Verslag bijeenkomst waarin het voorstel van PreZeRo is besproken om de directeur Blink Mark Vaal uit zijn functie te ontslaan en toenmalig wethouder Pernot (gemeente Nuenen) directeur van GR Blink in dienst van PreZero te maken
  • Antwoord op de gestelde vragen m.b.t. de interim directeur Blink (relevante informatie omdat dit iets zegt over de verhouding Blink – PreZeRo

Discussie beschikbaar stellen management letter GR Blink 2021

Crowe Foederer is de accountant van GR Blink, maar ook van de gemeente Gemert-Bakel. Terwijl het college van Gemert Bakel vorige week het besluit nam de management letter over het boekjaar 2022 naar de raad te sturen, stelt het Blink bestuur dat Crowe Foederer eist dat de management letter niet beschikbaar gesteld mag worden aan derden.

Een zogenaamde vaste beleidslijn van Crowe Foederer blokkeert, zo stel het Blink bestuur het beschikbaar stellen van de management letter. Een totaal ongeloofwaardig verhaal van het Blink bestuur dat veel vragen oproept.

Antwoord Blink bestuur m.b.t. management letter 2021 (9 dec 2022)
“Inzage in de management letter van de accountant is strikt voorbehouden aan het managementteam van Blink. Dit is zo ook afgesproken met de accountant. Het bestuurssecretariaat heeft contact opgenomen met de accountant met het verzoek om na te gaan of er enige speelruimte is bij het beschikbaar stellen van de managementletter. De accountant heeft aangegeven strikt te willen vasthouden aan de vaste beleidslijn om hieraan geen concessies te doen. Wij op onze beurt wensen geen afbreuk te doen aan afspraken met de accountant. Om die reden maken wij de managementletters niet openbaar.”

Juridisch adviezen AKD

Er zijn geen 1 maar 2 AKD adviezen en wij weten inmiddels ook wat de globale strekking is van het 2e AKD advies. Daarin stelt AKD onomwonden de conclusie dat PreZeRo niet aan het strategisch traject kan deelnemen.

Op basis van een advies van BDO heeft het Blink bestuur echter toch besloten dat PreZeRo deel kan nemen aan het strategisch traject. Politiek op Inhoud vindt dit onbegrijpelijk.

De vraag hoe moet het juridisch construct eruit zien van Blink is een vraag die juridische relevantie heeft voor de 9 gemeenten. PreZeRo heeft hier totaal geen bemoeienis bij.

PreZeRo dreigt met miljoen claim

PreZeRo doet er alles aan zijn positie binnen GR Blink af te dwingen. Zo hebben wij vanuit zeer betrouwbare bron(nen) vernomen dat PreZeRo richting het Blink bestuur gedreigd heeft met een miljoenenclaim en het acuut staken van de dienstverlening.

Politiek op Inhoud heeft hierover vragen aan het college van Gemert-Bakel gesteld.

Of deze dreiging effect heeft gehad kunnen wij niet beoordelen. Wel weten wij dat het Blink bestuur het eerste AKD advies heeft genegeerd nadat PreZeRo met een eigen juridisch aankwam. Ook heeft het Blink bestuur het 2e AKD advies genegeerd dat stelt dat PreZeRo niet deel kan uitmaken van het strategisch traject.

Politiek op Inhoud weet ook dat het Blink bestuur de voordracht van de interim directeur door PreZeRo in eerste instantie heeft afgewezen, om later alsnog akkoord te gaan met de benoeming. Het Blink bestuur weigert uitleg te geven waarom alsnog de benoeming is geaccepteerd.

Saillant detail is de wetenschap dat zowel de interim directeur van Blink en de CEO van PreZeRo in het zelfde bestuur van een hockeyclub zitten.

PreZeRo heeft alleen nog maar gedreigd met een claim. Vraag die nu opkomt heeft het Blink bestuur zich op enig vlak meegaand opgesteld richting PreZeRo om PreZeRo te pleasen en wat voor invloed heeft deze dreigende taal van PreZeRo op de koers van het strategisch traject?

AB overleg 25 januari 2023

Politiek op Inhoud heeft op 25 januari als toehoorder het AB overleg bijgewoond. BDO gaf een tussentijdse update met betrekking tot de strategische koers. De presentatie is reeds in uw bezit gesteld door GR Blink.

Alle 9 wethouders willen door met elkaar in een zeg maar Blink 2.0 bleek uit de presentatie. Geen enkel geluid of nieuwsgierigheid of er meer mogelijkheden zijn voor de 9 gemeenten om hun afvalbeleid vorm te geven. De onderzoeksvraag is te eng geformuleerd naar mening van Politiek op Inhoud en sluit de volgende vraag bij voorbaat uit: Zijn er alternatieven voor GR Blink. Bijvoorbeeld samenwerken met een andere gemeenschappelijke regeling zoals Cure.

Deze gedachte is niet mogelijk als er een samenwerking met een private partij wordt overwogen. Als je de geformuleerde onderzoeksvraag leest, dan zie je dat de insteek van het onderzoek al heel sterk richting een GR construct gaat i.s.m. een private partij.


BDO stelde in de presentatie op 25 januari dat het juridisch construct niet houdbaar is. Vanuit een wethouder werd gevraagd de conclusie te veranderen in: Het juridisch construct is niet langer houdbaar. Een wezenlijk andere conclusie werd zonder commentaar door BDO overgenomen.

Vervolgacties Politiek op Inhoud

  • N.a.v. de beantwoording van onze vragen van 9 dec door het Blink bestuur heeft Politiek op Inhoud een serie nieuwe vragen aan het college van Gemert-Bakel gesteld (zie bijlage)

Direct naar:

Altijd bereid tot verdere toelichting.

Met vriendelijke groet,

Jan Vroomans
Raadslid Politiek op Inhoud
Gemeente Gemert-Bakel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *