Strategische koers Blink beïnvloed door dreiging claim PreZeRo van miljoenen euro’s en staken van de dienstverlening.

Strategische koers Blink beïnvloed door dreiging claim PreZeRo van miljoenen euro’s en staken van de dienstverlening.

De publiciteit rondom Blink creëert beweging in de regio. Meer mensen met marktkennis zijn bereid Politiek op Inhoud in vertrouwen te nemen en te vertellen wat er werkelijk speelt bij Blink. Wij begrepen de houding van het bestuur van Blink richting PreZeRo niet. De wijze waarop PreZeRo zich in de discussie rondom het vertrek van de oud directeur boven het standpunt van het AB stelde, riep veel vragen bij ons op.

Langzaam werd het ons duidelijk dat de juridische constructie van Blink al jaren over de houdbaarheidsdatum was. Na doorvragen en bestuderen van rapporten werd vervolgens duidelijk dat de aanbestedingswet structureel en al lang genegeerd wordt. Wij begrepen niet waarom het AB van Blink accepteert dat PreZeRo de dienst uit maakt binnen GR Blink.

Dreigen met een claim miljoenen euro’s / staken dienstverlening

Politiek op Inhoud heeft gisteren informatie ontvangen dat ons een ontluisterend beeld geeft hoe de samenwerking tussen Blink en PreZeRo werkelijk verloopt. PreZeRo probeert op een oneigenlijke manier te sturen in het proces van het strategisch traject. Politiek op Inhoud moet concluderen dat de strategie van PreZeRo nog werkt ook.

PreZERo heeft het AB van Blink geïnformeerd een claim van miljoenen euro’s te overwegen en de dienstverlening acuut te staken.

PreZeRo doet er dus alles aan om invloed en controle te houden op het strategisch traject. Als wij niet uitkijken daarmee ook op de uitkomst van het strategisch onderzoek over de toekomst van Blink. Met als winnaar PreZeRo en onze inwoners mogen de rekening betalen.

Daarom heeft Politiek op Inhoud besloten de totale beerput van Blink open te gooien. Het gedrag van het AB Blink m.b.t. de governance en het strategisch traject wordt namelijk gestuurd door het feit dat PreZeRo dreigt met een claim en de dienstverlening acuut te stoppen.

Beslissingen in het voordeel van PreZeRo

Dat deze dreiging effectief is, blijkt uit een aantal voorbeelden. De adviezen uit het 1e AKD rapport zijn niet opgevolgd door het AB Blink.  Op basis van een juridisch tegenexpertise rapport door Pot Jonker advocaten uit Haarlem die PreZeRo n.a.v. de conclusies van het AKD rapport heeft laten opstellen, heeft het AB van Blink besloten bij het strategisch traject nogmaals het juridisch construct te laten onderzoeken en de adviezen van AKD niet op te volgen.

Een besluit dat PreZeRo goed uitkomt natuurlijk.

Kort daarna is er nog een 2e advies aan AKD gevraagd. Dit AKD rapport heeft Politiek op Inhoud niet gekregen terwijl wij om alle adviezen gevraagd hebben.

In dat 2e AKD rapport staat een hele duidelijke opdracht / advies aan GR Blink. PreZeRo mag niet deelnemen aan het strategisch traject m.b.t. de toekomst van Blink. Dit advies heeft het AB van Blink ook langs zich neergelegd.

Dit keer wordt namelijk het advies van adviesbureau BDO gevolgd. BDO voert de onderzoeksopdracht m.b.t. het strategisch traject uit. Volgens BDO kan PreZeRo wel actief deelnemen aan het strategisch traject. Deze conclusie trekt BDO op basis van de simpele reden dat PreZeRo deel uitmaakt van de gemeenschappelijke regeling.

Totaal niet relevant omdat de discussie over het juridisch construct gaat over de vraag mag een overheidsorganisatie juridisch gezien in een construct met een private marktpartij. Dit onderzoek moeten de 9 gemeenten doen en daar hoort geen marktpartij in thuis.

Ook dit advies van BDO komt PreZeRo goed uit.

Interim directeur Blink

Het algemeen bestuur Blink heeft in eerste instantie de voordracht van PreZeRo voor de interim directeur voor Blink afgewezen om later toch akkoord te gaan met zijn benoeming. Vragen van Politiek op Inhoud over de benoeming van de interim directeur wenst het bestuur van Blink niet te beantwoorden.

Deze interim directeur heeft in het verleden advieswerk gedaan voor PreZeRo.  Tevens zit deze interim directeur (Carel Limburg) en de CEO van PreZeRo (Wieger Droogh) gezellig samen in het bestuur van hockeyvereniging AMHC in Apeldoorn. How convenient.

En de enige reactie van het AB Blink op vragen van Politiek op Inhoud – hoe zit het met de benoeming van de interim directeur – daar doen wij geen mededelingen over.

Onderzoeksvraag strategisch traject

Dan komen wij bij de onderzoeksvraag voor het strategisch traject zelf. Deze is veel te eng geformuleerd en de insteek van het onderzoek focust op een construct met een private partij. Laat er nu een private partij (PreZeRo) actief sturen in dit strategisch proces door met een claim van vele miljoenen euro’s te dreigen en waar bestuurders al helemaal zenuwachtig van worden, te dreigen de dienstverlening acuut te staken.

GR Blink – strategisch traject – 14 dec 2022 DEF

De beperkte scope van het onderzoek, het feit dat PreZeRo mee kan sturen in het strategisch traject in combinatie met de druk die het algemeen bestuur ervaart van PreZeRo is een levensgevaarlijke cocktail die de uitkomst van het onderzoek op een oneigenlijke manier kan sturen.

Alleen daarom al moet de waarheid op tafel komen.

Het is bijzonder onverstandig dat het algemeen bestuur het besluit heeft genomen PreZeRo onderdeel te laten vormen van het strategisch traject. Politiek op Inhoud trekt de conclusie dat dit besluit genomen is onder druk van een mogelijke claim en de angst dat PreZeRo acuut zou stoppen met zijn dienstverlening.

Alle juridische adviezen die het belang van PreZeRo niet dienen, zijn tot nu toe genegeerd door het AB Blink. Telkens is er gezocht naar een juridisch advies dat meer het belang van PreZeRo dient.

Wij willen dat PreZeRo geen partij is in het strategisch traject en van het project gehaald moet worden. De scope van het onderzoek moet breder, Wij zouden ook graag de vraag beantwoord zien of er kansen liggen in een samenwerking met bijvoorbeeld een andere gemeenschappelijke regeling zoals Cure. Zo’n vraag is natuurlijk ook niet in het belang van PreZeRo.

Vervolgacties

Politiek op Inhoud gaat weer vragen stellen aan het college van Gemert-Bakel. Wij gaan nog meer stukken op vragen en wij vinden dat alle gemeenteraden door het AB van Blink en de colleges geïnformeerd moeten worden over de werkelijke situatie.

De beerput moet open en met dit artikel hoop ik dat alle gemeenteraden echt wakker gaan worden. Wij moeten zeker niet buigen voor een partij die denkt het algemeen bestuur van Blink onder druk te kunnen zetten met een claim of dreigen de dienstverlening te staken.

Jan Vroomans
Politiek op Inhoud

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *