Info brief GR Blink 17 november 2022

Info brief GR Blink 17 november 2022

Update Politiek op Inhoud met betrekking tot de Gemeenschappelijke regeling Blink aan de deelnemende gemeenteraden.


Per email op 17 november 2022 verstuurd aan:

griffie@asten.nl
griffie@deurne.nl
griffie@Gemert-Bakel.nl
gemeenteraad@heeze-leende.nl
griffie@laarbeek.nl
griffie@nuenen.nl
j.oostdijk@someren.nl
raadsgriffie@Helmond.nl
griffie@sonenbreugel.nl

Gemert, 17 november 2022

Bijlagen

1. Beantwoording vragen Politiek op Inhoud 29 september 2022

2. Beantwoording vragen Politiek op Inhoud 12 oktober 2022

2. RIN 108 Gemeente Helmond Vertrek directeur en strategisch traject Blink

3. Persbericht Gemeente Helmond vertrek Mark Vaal Blink

4. Politiek op Inhoud – Onderlegger Blink cie vergadering 30 november 2022

Beste collega raadsleden uit het verzorgingsgebied GR Blink,

Op 14 oktober heeft Politiek op Inhoud u een laatste update gegeven met betrekking tot GR Blink. Middels deze info brief biedt Politiek op Inhoud u een vervolgupdate aan. Blink laat onderzoek doen naar de eigen juridische structuur en de toekomstige strategische koers waarbij de positie van de directeur van Blink wordt meegenomen. Zie ook antwoord op onze raadsvraag 90.

Door het vertrek van de directeur van Blink en met name de wijze waarop dit is gegaan en de rol en de positie die PreZeRo hierin heeft genomen, vind Politiek op Inhoud dat de gemeenteraad over het laatste onderwerp (positie directeur Blink) zich nu al zou moeten uitspreken.

Politiek op Inhoud heeft daarom de governance van Blink geagendeerd voor de aankomende commissievergadering van 30 november.

In bijlage stuur ik u onze onderlegger welke wij als discussiestuk voorbereid hebben voor deze commissievergadering. De inhoud spreekt voor zich. Inmiddels zijn de raadsvragen 83 en 90 van Politiek op Inhoud m.b.t. Blink beantwoord.

Raadsvraag 83 is zo generiek beantwoord, dat wij het college van Gemert-Bakel verzocht hebben een nieuwe poging te wagen. Hopelijk leidt ons verzoek de vragen 1 voor 1 te beantwoorden tot een betere beantwoording.

Wij hebben richting het college voorts aangegeven dat de stukken die op basis van de WOO artikel 5.1 door het algemeen bestuur van Blink als vertrouwelijk bestemd zijn, te willen ontvangen. Daarbij hebben wij ook gevraagd duidelijk te maken welke uitzonderingsregel per document van toepassing is om het document niet openbaar te maken. Alleen aangeven op basis van de WOO artikel 5.1 is onvolledig en vormt geen basis om vertrouwelijkheid op documenten te leggen. De uitzonderingsregel moet expliciet benoemd worden.

Waarom is de directeur van Blink nu eigenlijk vertrokken? Wat zegt de gemeente Helmond hierover in haar persbericht:

Als gevolg van verschil van inzicht waaronder ook de aanpak om te komen tot de ontwikkeling van het toekomstperspectief voor Blink, besloten PreZero Nederland en Mark Vaal hun samenwerking te beëindigen.

Op basis van een inhoudelijk meningsverschil over een aanpak om te komen tot de ontwikkeling van het toekomstperspectief van Blink, besluit PreZeRo Nederland het dienstverband met Mark Vaal (directeur Blink) te verbreken. PreZeRo met 1 stem in het algemeen bestuur heeft kennelijk deze macht en voelt zich vrij deze macht uit te oefenen.

Deze situatie is de reden waarom wij nu aandacht willen voor de governance en niet willen wachten tot na het onderzoek dat nog moet worden uitgevoerd. Ook de RIN 108 van de gemeente Helmond over het vertrek van de directeur van Blink geeft een zeer verontrustend signaal af. Daarin schrijft het college:

Door middel van een eerder verschenen persbericht is het terugtreden van de directeur gecommuniceerd. Blink staat aan de vooravond van belangrijke keuzes over de toekomstige rol, positie en inrichting van de organisatie. Wij kunnen ons voorstellen dat het voor de directeur lastig is om een onafhankelijke en objectieve positie in te nemen in dat traject

Gezien de rol en positie die PreZeRo kennelijk inneemt bij Blink, vinden wij ook dat de invloed van PreZeRo in het onderzoek met betrekking tot de strategische koersbepaling van Blink tot een minimum beperkt zou moeten worden. Uit antwoorden blijk dat er tussen Blink en PreZeRo een kostprijs plus afspraak is. Maar over de kostprijscalculatie en de transparantie over de methodiek is veel onduidelijk. Gezien deze onduidelijkheid roepen wij ook op om de rekenkamer commissie een onderzoek te laten uitvoeren naar de kostprijs calculatie van Prezero. Wij zouden het toejuichen als zo’n onderzoek breed door alle raden uitgesproken zou worden.

Als laatste willen wij de raad in Gemert-Bakel overtuigen om op basis van artikel 24a van de wet gemeenschappelijke regelingen een oproep te doen / zicht te laten uitspreken dat er een adviescommissie Blink ingericht zou moeten worden. Ook Berenschot spreekt zich in deze termen uit. Ook hier hopen wij dat alle raden zich hierin positief uitspreken.

Documenten waar het algemeen bestuur van Blink vertrouwelijkheid op legt, kan Politiek op Inhoud niet met u delen. Wij hopen dat u aan uw college de oproep doet om deze informatie ook met uw raad te delen.

Wij hopen u met deze update naar tevredenheid te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Jan Vroomans
Raadslid Politiek op Inhoud
Gemeente Gemert-Bakel

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *