Jarenlang heeft het algemeen bestuur van Blink de verwerking van de afvalstromen van de milieustraten van de 8 en later 9 gemeenten die deelnemen in de gemeenschappelijke regeling Blink onderhands gegund aan PreZero. Het betreft een contract van vele miljoenen euro’s.
De bestaande “afspraak” met PreZero is kostprijs met een opslag van 4%. Echter tijdens het AB overleg van 19 april 2023 werd pijnlijk duidelijk dat deze afspraak totaal niet te controleren valt. Tijdens dit AB overleg ontstond een discussie over de kosten die PreZero in rekening brengt bij Blink. Daarbij werd aan de interim directeur van Blink gevraagd of PreZero een onderbouwing kon geven van de kostprijs.
Het antwoord was glashelder. Dit verzoek is eerder aan PreZero gedaan en PreZero weigert een onderbouwing te geven van de kostprijs. Het leert ons dat jarenlang afspraken zijn gemaakt over tarieven zonder dat het Blink bestuur inzicht heeft wat de kostprijs is van de dienst. Een afspraak (kostprijs plus 4%) die dus niet te controleren is. Waarvan acte.
Ook voor 2023 is deze opdracht onderhands aan PreZero gegund. De concept begroting van GR Blink stond 25 mei jl op de agenda van de gemeenteraad. Als raad kunnen wij n.a.v. de concept begroting 2024 een zienswijze indienen. Politiek op Inhoud heeft het initiatief genomen om de zienswijze Blink te amenderen door de volgende alinea aan de zienswijze toe te voegen.
Voor het jaar 2024 dient nog een inkoopstrategie bepaald te worden voor de verwerking van de afvalstromen van de milieustraat van de deelnemende gemeenten. Met alle juridische adviezen is het duidelijk dat onderhands gunnen van deze opdracht aan de huidige leverancier onrechtmatig is.
Wij wensen dan ook dat voor het jaar 2024 tijdig met een aanbestedingstraject wordt gestart en dat deze vraag transparant in de markt wordt aangeboden.
Sociaal Gemert Bakel, D66 en de VVD diende dit amendement mee in. De Lokale Realisten steunde ons amendement. De Dorpspartij en het CDA stemde tegen. Het CDA vond het zelfs niet nodig om op ons amendement te reageren. De Dorpspartij sprak uit vertrouwen te hebben in het AB van Blink en vond het niet nodig ons amendement te steunen. Met alle informatie die Politiek op Inhoud al boven water heeft gekregen verbaast het ons dat de heer van Lieshout uitspreekt vertrouwen te hebben in het Blink bestuur.
Een bestuur dat jarenlang aantoonbaar onrechtmatig gehandeld heeft door de aanbestedingswet te negeren. Een Blink bestuur dat zich slaafs opstelde richting PreZero. Maar de Dorpspartij had en heeft dus …. vertrouwen in het Blink bestuur.
Verder hield de heer van Lieshout er wel een heel eigenaardige redenering op na. Bij een transparant Europese aanbesteden zou er ook risico op een claim zijn als PreZero de opdracht gegund zou krijgen omdat het bedrijf als huidige leverancier meer informatie zou hebben dan andere partijen.
Met deze redenering van de heer van Lieshout kunnen wij het aanbesteden van de overheid wel aan de wilgen hangen.
Wethouder Bankers heeft in de raadsvergadering duidelijk uitgesproken dat onderhands gunnen in het verleden onrechtmatig was en ook zal zijn als ook voor 2024 onderhands zou worden gegund aan PreZero.
De kans op een claim, als er bezwaar gemaakt wordt tegen onderhands gunnen aan PreZero, is heel hoog en dat de rechter een bezwaarmaker vervolgens in het gelijk stelt 100%. Voor ons reden om politiek aandacht te vragen voor dit punt in de zienswijze.
Toch was er geen steun van het CDA en de Dorpspartij om de zin “Wij wensen dan ook dat voor het jaar 2024 tijdig met een aanbesteding wordt gestart en dat deze vraag transparant in de markt wordt aangeboden” in de zienswijze op te nemen.
Een wens uitspreken, een politiek statement zonder harde eisen te stellen, is klaarblijkelijk een onoverkomelijke drempel voor deze fracties.
Naast onze eigen actie in de raad hebben wij ook een oproep gedaan richting deelnemende gemeenteraden / fracties ons initiatief in hun gemeenteraad op te pakken.
De VVD Gemert-Bakel heeft inmiddels, net als Politiek op Inhoud, Sociaal Gemert-Bakel en D66 de rekenkamer van Gemert-Bakel verzocht om een onderzoek naar het functioneren van Blink.
Medio 2022 heeft Remondis zich al bij Blink gemeld met de vraag of de afvalstromen voor 2023 transparant in de markt zou worden aangeboden. De gemeente Son en Breugel is namelijk in 2022 toegetreden tot Blink. Hierdoor raakte deze afvalverwerker zijn klant per 1/1/2022 kwijt aan Blink / PreZero. Logisch dat Remondis zich bij het Blink bestuur meldde.
Dat onze zorgen op juridisch gedonder terecht is, blijkt wel uit het feit dat Remondis 30 mei per aangetekend schrijven zich nogmaals bij het Blink bestuur heeft gemeld met de vraag of voor 2024 deze opdracht wel transparant in de markt wordt weggezet. Met een duidelijk juridische waarschuwing als dit niet zal gebeuren.
Maar het CDA kijkt weg en de Dorpspartij bedenkt de ridicuulste argumenten om ons initiatief niet te steunen.
Dit allemaal onder de noemer, samen goed doen..