Vraag 28 september 2022
Naar aanleiding van het vertrek van de directeur van de gemeenschappelijke regeling Blink heeft Politiek op Inhoud op 7 september een aantal vragen gesteld. Ondertussen hebben wij ons verder verdiept in de gemeenschappelijke regeling Blink en hebben wij aanvullende vragen voor het college.
In de statuten van de gemeenschappelijke regeling Blink 22 komen wij de volgende (opmerkelijke) afspraken tegen;
Artikel 19 De controller
1. De controller wordt op voordracht van het Dagelijks bestuur benoemd door hetAlgemeen bestuur uit het personeel dat werkzaam is bij PreZeRo.
Artikel 28.
1. PreZeRo doet een voordracht aan het Algemeen bestuur voor de te werkstelling van de directeur van Blink op basis van een te sluiten detacheringsovereenkomst tussen PreZeRoen het openbaar lichaam.
Artikel 33 verrekenmodel Blink – PreZeRo– Deelnemende gemeenten
1. Blink en PreZeRo sluiten een managementovereenkomst voor de bedrijfsvoering van het openbaar lichaam. PreZeRo ontvangt hiervoor een vergoeding, fee genaamd.
3. Van besparingen op de begroting van BLINK, blijkend uit de jaarrekening over het betreffende jaar, ontvangt PreZeRo naast de fee over de omzet, tevens een bonusvergoeding van 10% over deze besparingen.
Blink is een gemeenschappelijke regeling waar enerzijds 9 gemeenten in samenwerken. Deze kan je ook bestempelen als de opdracht gevende partijen in de regeling. En een private organisatie (PreZeRo) die opdracht nemende en daarmee financieel gezien de ontvangende
partij is. Naar aanleiding van de afspraken met PreZeRo in de gemeenschappelijke regeling 2022heeft Politiek op Inhoud de volgende vragen:
Hoe wenselijk is het dat PreZeRo, financieel de ontvangende partij, dat juist deze partij uit eigen mensen de controller levert voor Blink (artikel 19 lid 1)?
Waarom is voor deze afspraak gekozen?
Op basis van Artikel 28 lid 1 doet PreZeRo daarnaast/bovendien een voordracht aan het Algemeen bestuur voor de te werkstelling van de directeur van Blink op basis van een te sluiten detacheringsovereenkomst tussen PreZeRo en het openbaar lichaam.
– Waarom is voor deze afspraak gekozen?
– Wie betaalt die bepaalt. Hoe onafhankelijk kan de directeur van Blink t.o.v. PreZeRo handelen?
– Kan de directeur van Blink in deze arbeidsverhouding met PreZeRo 100% de belangenvan Blink behartigen?
Op basis van het persbericht over het vertrek van Mark Vaal is vast te stellen dat, als gevolg van verschil van inzicht waaronder ook de aanpak om te komen tot de ontwikkeling van het toekomstperspectief voor Blink, PreZeRo Nederland en Mark Vaal besloten hun samenwerking te beëindigen.
– Heeft dat verschil van inzicht te maken met de onafhankelijkheid van de directeur?
– Wie beoordeelt het functioneren van de directeur
– Hoe borgt het Dagelijks/Algemeen bestuur het onafhankelijk functioneren van de directeur?
– Heeft het Dagelijks/Algemeen bestuur dit in voldoende mate gedaan en waar blijkt dat uit?
Politiek op Inhoud vindt dat er geleerd moet worden van de nu ontstane situatie. In het onderzoek van Berenschot (Governance en sturing) stelt Berenschot dat de partners in gezamenlijkheid als eigenaren niet sturen op maximaliseren van synergie als gezamenlijk doel. Juist in zo’n situatie zou de directeur van Blink vanuit een onafhankelijke positie de verbindende rol kunnen voeren tussen alle stakeholders.
Daarnaast stelt Berenschot dat een specifiek aandachtspunt is de complexe scharnierfunctie van de directeur tussen de verschillende belangen. Mede gezien de hiervoor geschetste ontwikkeling van Blink in de afgelopen jaren adviseert Berenschot dat de directeur in dienst komt bij het openbaar lichaam.
– Komt de nieuwe directeur Blink weer in dienst van PreZeRo en wordt deze werknemer van PreZeRo middels een detacheringsovereenkomst te werk gesteld bij Blink?
– Vindt u dit een wenselijke situatie? Indien ja, waarom?
– Indien nee, gaat u pleiten voor indiensttreding bij GR Blink
– Is Blink op basis van artikel 28 lid 1 van de regeling verplicht de voordracht voor de directie van Blink door PreZeRo te accepteren of kan het algemeen bestuur van Blink zelf een directeur werven (artikel 29)?
– Komt de nieuwe directeur Blink, zoals geadviseerd, in dienst van de Gr Blink?
Artikel 33 lid 1 stelt dat PreZeRo een management fee ontvangt. In de gewijzigde begroting 2022 van Blink staat een bedrag aan fee opgenomen van € 757.000.
– Klopt het dat de management fee op dit moment zo’n 757.000 euro bedraagt?
– Waar is dit bedrag op gebaseerd?
– Welke prestatie dient PreZeRo hiervoor te leveren?
Artikel 33 lid 3 stelt dat PreZeRo, naast de fee, een bonus ontvangt van 10% op gerealiseerde “besparingen”
– Hoeveel bonus heeft PreZeRo vanaf 2016 op basis van artikel 33 lid 3 ontvangen?
Artikel 43 stelt dat Blink periodiek een cyclisch evaluatieonderzoek zal doen uitvoeren
– Graag ontvangt Politiek op Inhoud de 2 laatste onderzoeken
Graag ontvangen wij ook de volgende stukken:
– De managementovereenkomst tussen Blink en PreZeRo over de bedrijfsvoering
– Het accountantsrapport 2020 en 2021 van Blink inclusief de management letter.
– In het jaarverslag van Blink 2021 wordt melding gemaakt van het inwinnen van
juridische adviezen over het juridische construct. Graag ontvangt Politiek op Inhoud alle in dit kader uitgebrachte adviezen.
Antwoord college:
https://politiekopinhoud.nl/wp-content/uploads/2023/01/83.-20221129-Verduidelijk-antwoord-op-vragen-Jan-Vroomans-inzake-Blink-II.pdf
https://politiekopinhoud.nl/wp-content/uploads/2023/01/83.-20221121-2e-poging-beantwoording-vragen-mbt-Blink.pdf
College maakt van onze vragen weer eigen vragen en geeft geen antwoord op de vragen van Politiek op Inhoud. Politiek reageert naar het college met het verzoek alsnog de vragen van Politiek op Inhoud te beantwoorden.
https://politiekopinhoud.nl/wp-content/uploads/2023/01/83.-20221121-2e-poging-beantwoording-vragen-mbt-Blink.pdf
Het college weigert vervolgens ons verzoek de vragen te beantwoorden en stelt de vragen voldoende te hebben beantwoord. Oordeel zelf!
Wij hebben vervolgens de vragen aan het algemeen bestuur van GR Blink verstuurd en zijn in afwachting op reactie van het algemeen bestuur van Blink.
Eerdere raadsvragen over de governance van Blink:
https://politiekopinhoud.nl/index.php/2022/09/07/vraag-governance-blink/