Voorstel dagelijks bestuur Blink had gemeenteraden bij investering van 11,5 miljoen buitenspel gezet

Voorstel dagelijks bestuur Blink had gemeenteraden bij investering van 11,5 miljoen buitenspel gezet

Woensdag 11 september vergaderde het algemeen bestuur van Blink. Het belangrijkste voorstel van het dagelijks bestuur aan het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling Blink betrof een investeringsvoorstel van 11,5 miljoen euro.

Agendapunt 3 investeringsplan 11,5 miljoen nieuwbouw Blink

Blink is op dit moment nog gehuisvest op het terrein van PreZero in Helmond. Door de ontvlechting met PreZero moet Blink officieel per 1 januari 2026 op een andere locatie gehuisvest worden.

Het dagelijks bestuur bestaande uit voorzitter Wethouder Marita van Lierop (Helmond) en wethouder Helm Verhees (Deurne) hadden samen met Theo Lemmen (directeur Blink) een investeringsvoorstel voor het algemeen bestuur voorbereid waarbij in het 3e punt in het besluit het volgende stond:

  • Gelet op de enorme tijdsdruk zullen eventuele zienswijzen achteraf worden meegenomen, bij de aanpassing van de investeringsbegroting

Wie heeft het voor het zeggen in het dagelijks bestuur?

Officieel was het een voorstel van het dagelijks bestuur, maar een goed luisteraar kwam al gauw tot de conclusie dat dit geen gedragen voorstel was van de beide wethouders, maar van de directeur van Blink.

Die conclusie trekken wij omdat wethouder van Lierop naar aanleiding van het commentaar op het voorstel zelf ook zei nog vragen te hebben.

Dus de voorzitter van het dagelijks bestuur stuurt een investeringsvoorstel van 11,5 miljoen euro voor besluitvorming naar het algemeen bestuur en zegt tijdens de discussie zelf ook nog vragen te hebben. U had erbij moeten zijn om te geloven wat hier gebeurde.

Tekenen bij het kruisje!

De wethouders van het algemeen bestuur plaatste terecht de opmerking dat de raad met dit voorstel eigenlijk bij het kruisje konden tekenen. Dat voelde voor niet goed voor de wethouders zo was het algemeen standpunt.

Ook vond men dat het investeringsvoorstel onderbouwing miste en men miste ook de toekomstvisie van Blink in het voorstel dat nieuwbouw zou rechtvaardigen.

Wij vinden het vreemd dat het dagelijks bestuur een visie moet opschrijven dat onderbouwing van nieuwbouw rechtvaardigt. Wij denken dat de visie van het algemeen bestuur moet komen en op basis van die visie het dagelijks bestuur uitvoering geeft aan deze visie.  

De directeur van Blink verdedigde het idee om het algemeen bestuur nu te laten beslissen over de investering van 11,5 miljoen euro en de gemeenteraden achteraf zienswijzen te laten indien omdat het besluit geen effect had op de begroting van 2025.

Procedure begrotingswijziging

Een nieuwe investering leidt tot een begrotingswijziging. Voordat het algemeen bestuur over een begrotingswijziging kan besluiten, moet het dagelijks bestuur eerst het voorstel van de begrotingswijziging naar de gemeenteraden sturen om deze in de gelegenheid te stellen een zienswijze in te dienen (artikel 28 lid 3 van de gemeenschappelijke regeling).

Pas dan kan het dagelijks bestuur het voorstel voor besluitvorming (inclusief de zienswijzen) voor besluitvorming voorleggen aan het algemeen bestuur van Blink. Zo weet het algemeen bestuur voor besluitvorming hoe de gemeenteraden over het voorstel denken voordat ze een besluit nemen.

Het voorstel van het dagelijks bestuur zou de rol en positie van de gemeenteraden ondermijnd hebben – Jan Vroomans Politiek op Inhoud

Gevoelsmatig vonden de wethouders dat het proces niet klopte, maar niemand had voor ogen dat het voorstel in strijd was met de opgestelde regels (art 28,lid 3) die de deelnemende gemeenteraden hebben vastgesteld.

Geen effect op de begroting 2025 is een misvatting

Lemmen stelde dat het investeringsvoorstel geen effect had op de begroting van 2025. Niemand had in de gaten dat er toch echt voor 2,8 miljoen euro aan grond gekocht moet worden. Deze kosten zijn niet in de begroting van 2024/2025 opgenomen. Er zal dus per definitie een begrotingswijziging voor zienswijzen aan de gemeenteraden gestuurd moeten worden.

Dat de beide wethouders van het dagelijks bestuur dit investeringsvoorstel rijp vonden voor besluitvorming door het algemeen bestuur vinden wij onbegrijpelijk. Plaats daar een directeur langs die zelf de gemeenschappelijke regeling onvoldoende kent en je hebt een scenario voor disaster.

Wordt het algemeen bestuur serieus genomen?

Hoe serieus neemt het dagelijks bestuur het hoogste bestuursorgaan, het algemeen bestuur vragen wij ons af. Het dagelijks bestuur vraagt in het investeringsvoorstel 2,8 miljoen euro voor de grondaankoop, maar heeft bewust de locatie niet in het voorstel genoemd. Als reden wordt opgegeven dat ze dit niet openbaar wilde maken.

Dus doet u maar even ja zeggen tegen 2,8 miljoen euro dan kopen wij een stukje grond. Waar dat is tsja dat vertellen wij u nog niet.  

Aangezien de grond in eigendom is van de gemeente Helmond is het al helemaal onnodig hierover geheimzinnig te doen. Tekenend voor de verhoudingen en het niveau.

Waarom de haast?

Er wordt door het dagelijks bestuur tijdsdruk gevoeld om de nieuwbouw nog eind 2025 op te kunnen leveren en dus tijdig te kunnen verhuizen.

Ondanks het feit dat de planning voor nieuwbouw niet realistisch werd geacht door een wethouder (reken maar op 1 jaar vertraging), bleef de heer Lemmen volhouden dat het wel mogelijk was om nog voor december 2025 de nieuwbouw voor Blink op te leveren.

Europees aanbesteden

Met geen woord wordt in het voorstel gesproken, laat staan rekening gehouden met het feit dat de nieuwbouw met een stichtingskosten van een slordige 8 miljoen euro Europees aanbesteed zal moet worden.

Lemmen denkt begin 2025 al te kunnen bouwen. 12 weken voor zienswijzen gemeenteraden, een aanbestedingsprocedure met alle wettelijke termijnen is dat hoogst onwaarschijnlijk te noemen.

Wij roepen in onze vragen aan het college op een noodplan te laten maken zodat huisvesting per 1 januari 2026 geborgd is en tijd te nemen voor een goede besluitvorming voor de huisvesting van Blink.

Voor Politiek op Inhoud was het bijwonen en analyseren van de vergadering reden genoeg om het college van onze gemeente met een serie vragen wakker te schudden.

Rol gemeenteraad moet duidelijk zijn

WIJ willen duidelijkheid van het college of het algemeen bestuur zonder zienswijze procedure kunnen besluiten over een investering van 11,5 miljoen euro.

Zeker omdat door deze investering de huisvestingskosten Blink van 220.000 euro met bijna 500.000 euro zal stijgen naar een bedrag van 710.000 euro in 2026.

Wij hebben onze vragen als een wake up call ook naar alle andere gemeenteraden gestuurd.

Wie na het lezen van onze analyse en vragen nog steeds denkt dat deze gemeenschappelijke regeling geen adviescommissie nodig heeft, neemt zijn rol als raadslid niet serieus en speelt zoals uit dit voorstel wel blijkt met vuur.

Jan Vroomans
Politiek op Inhoud

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *