De provincie Noord-Brabant heeft op 30 oktober 2025 haar stikstofaanpak aangepast. Wie zijn uitstoot moet verlagen, kan dat voortaan melden zonder een natuurtoestemming. Een melding volstaat dus.
Uitbreiding van dierplaatsen blijft wél vergunningplichtig op basis van de natuurwetgeving. Tegelijk werkt de provincie toe naar een emissieplafond per bedrijfslocatie dat in 2035 gemiddeld 46% lager moet liggen dan in 2019.
Dit staat zwart op wit in het provinciale nieuws en het stikstofdossier. Brabant+1
Wat de nieuwe koers betekent voor RH41
Verouderde stallen moeten verplicht worden gemoderniseerd. Voor RH41 had dit per direct een verplichte investering in schonere systemen betekend. Dat verlaagt de uitstoot en vermindert de geur.”
Elk plan voor groei moet aantonen dat het bedrijf mét uitbreiding toch binnen de emissieplafond van2035 blijft en de natuurtoets doorstaat. Binnen dit kader had er op de RH41 nooit een toestemming voor uitbreiding gekomen.
Conclusie
Uitkoop van RH41 voor ongeveer € 2,6 miljoen was te vroeg en met de nieuwe koers van de provincie zelfs overbodig. Dit had simpel en zonder risico voorkomen kunnen worden door te wachten. Wachten was zonder risico eweest, omdat er voor uitbreiding überhaupt geen natuurtoestemming was.
Ondertussen hebben wij onze klacht voor de EC bijna klaar om onze staatssteun melding m.b.t. de RH41 deal in te dienen. Wij komen op minimaal 205K euro en maximaal bijna 3,8 miljoen euro.
Dubbel betalen voor hetzelfde doel bij dezelfde ondernemer (punt 3 in de tabel) is staatssteun en dus verboden. Beide taxaties nemen ‘bijkomende schaden’ op en rekenen niet met 2017; daardoor is zonder anti-cumulatie een reëel risico op dubbeltelling.
Het college negeerde dit advies en ook onze waarschuwingen en bracht een voorstel naar de raad zonder de dubbele sloopkosten op de afkoopsom in mindering te brengen (165-205K euro). Alleen dit punt was al genoeg voor de investering voor de fusie plannen van de sportverenigingen in de Mortel te kunnen betalen.
| Nr. | Component (mln €) | Laag | Midden | Hoog |
|---|---|---|---|---|
| 1 | 2017 — MEIP-overwaardering Wolfsbosscheweg | 1,600 | 1,650 | 1,700 |
| 1 | 2017 — Rente 7 jr @ 3,5% (A×24,5%) | 0,390 | 0,390 | 0,390 |
| 2 | RH41 — MEIP-overwaardering (incl. rentevoordeel en advies) | 1,265 | 1,340 | 1,415 |
| 3 | Anti-cumulatie 2017 ↔ RH41 | 0,166 | 0,205 | 0,266 |
| — | Eindtotaal per scenario | 3,421 | 3,585 | 3,771 |
Het college heeft bij de RH41 deal veel te gretig het CDA, de Dorpspartij en de VVD willen pleasen. Zonder daarin eigen bestuurlijke verantwoordelijkheid te tonen. Enkel het belang van de ondernemer heeft geteld.
Ik ben nu bijna 8 jaar raadslid en heb mij in veel dossiers vastgebeten. RH41 spant de kroon. Niet het verstand maar gebrek aan kennis, doelredenering en het belang van de ondernemer heeft de richting van het besluit bepaald. Alles moest daarvoor wijken Dat gaat zelfs zover dat er weggekeken wordt voor waarschuwingen van eigen adviseurs van het college (dubbelbetaling 200K euro – punt 3 in tabel 1).
De klacht die wij gaan indienen onderbouwt in detail mijn waarschuwing aan het college dat de staatsteun minimaal 205.000 euro bedraagt en kan oplopen tot wel 3,77 miljoen euro.
Het gaat om veel gemeenschapsgeld en voor verboden staatssteun mogen we niet wegkijken. Iedere euro te veel betaald, kan juist helpen om plannen zoals in Handel, De Mortel, Bavos of VV Gemert mogelijk te maken.
Als de raad en het college niet levert, dan benutten wij de route naar de Europese Commissie als noodzakelijke tegenkracht. Wij blijven dit dossier stap voor stap documenteren en zullen onze klacht op korte termijn gaan voorleggen aan de EC.
Zo beschermen we het algemeen belang, ook als het college en een meerderheid van de raad vooral het ondernemersbelang dient.
Duivels dilemma
De ondernemer staat met deze wetenschap nog voor een duivels dilemma. Tot 1 januari 2026 kan hij nog van de deal afzien. Dan vervalt de afkoopsom. Het bedrijf blijft, maar groei kan echter niet en er moet verplicht geinvesteerd worden om zijn bestaande stallen te moderniseren.
Blijft hij in de deal en oordeelt de EC later dat er sprake is van een selectieve deal, dan moet de deal terug gedraaid worden, het geld moet terug, met rente. De afspraak om het bedrijf in 3 jaar naar nul af te bouwen blijft echter dan nog wel gelden.
De Paashoef hoeft zich ook dan geen zorgen te maken. De bestaande stallen moeten dan op korte termijn gemoderniseerd worden zodat emissie en stank sterk gereduceerd zal worden.
De ondernemers hoeven zich geen zorgen te maken over uitbreiding van het industrieterrein Wolfsveld. Dat kan nu ook al en met RH41 en wanneer de uitstoot sterk vermindert, wordt dat alleen maar beter.
In een mogelijke schadeclaim procedure dat dan kan volgen, mag voor het verplicht beëindigen van het varkensbedrijf door de rechter vervolgens geen schadevergoeding voor het stoppen van de varkenstak worden toegekend, omdat de EC dit weer als staatssteun zou kunnen zien en dat is… jawel verboden.
Heel dit circus had voorkomen kunnen worden als het CDA, Dorpspartij en de VVD ons voorstel hadden omarmt om eerst de deal voor te leggen bij BZK voor een staatssteun toets voordat de deal definitief wed afgerond.
Het kan nog gek lopen met het dossier RH41.
Jan Vroomans
Fractievoorzitter Politiek op Inhoud
By Fien Verhoeven
Goed uitgezocht.
Zijn deze provinciale besluiten rechtsgeldig of kan de regering dit weer gaan veranderen na de verkiezingen?
By Jan Vroomans
Beste Fien,
Dank voor je vraag.. Zie onderstaand onze reactie…
Ja. Als Provinciale Staten/Gedeputeerde Staten ze volgens de regels hebben vastgesteld en gepubliceerd, gelden ze. Ze blijven gelden tot een rechter ze vernietigt of de provincie ze wijzigt.
• Kan een nieuw kabinet dit alsnog veranderen?
Alleen via landelijke wet- of AMvB-wijziging (Omgevingswet/Bkl e.d.) of door nieuwe instructieregels. Dat kost tijd (procedure, consultatie, Raad van State) en werkt niet zomaar terug. Een kabinet kan niet “met één pennenstreek” een geldig provinciaal besluit overruled zonder wettelijke basis.
• Les uit 2017
Brabant zette in 2017 al eigen, strengere koers neer (versnelde moderniseringsplicht voor stallen/15-jaarregel en aangescherpte termijnen). Die lijn hield jaren stand. Het laat zien: binnen landelijke kaders kan de provincie stevige eigen keuzes maken.
• Wie beslist waar?
De provincie is bevoegd gezag voor natuurvergunningen (Wnb). De gemeente gaat over omgevingsplan/bouwen/geur. Gemeenten moeten provinciale instructieregels volgen; ze kunnen een Wnb-kader niet “oprekken”.
• Wat betekent dit praktisch?
Reken niet op een snelle draai na verkiezingen. Zélfs bij rijkswijzigingen is er overgangsrecht en geen automatische legalisering van groei. Voor dossiers als RH41 blijft het vertrekpunt: moderniseren kan (melding/maatwerk), uitbreiding blijft vergunningplichtig én moet in het 2035-reductiespoor passen.